Hoe bereik je de status van een succesvolle ondernemer, met een succesvolle onderneming? Modellen vormen een hulpmiddel om te structureren of te analyseren. Maar successen zijn niet te relateren aan een model of theorie alleen, communicatie maakt het verschil.
en invalshoeken kunnen helpen om te prikkelen en te provoceren, zodat je wellicht geïnspireerd raakt en nieuwe gespreksstof hebt om een dialoog aan te gaan met anderen. Vaak gaat het over succesfactoren en over noodzakelijke veranderingen binnen een onderneming. De onderstaande onderwerpen hebben mij geïnspireerd, wellicht inspireren ze jou ook.
De systemen en procedures van vrijwel alle organisaties zijn ingericht op controle. Hoe sluit je anders verspilling, verlies en misbruik uit?
In zijn model 'The Golden Circle' gaat Simon Sinek uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet.
Shut up and listen! Ernesto Sirolli leert ons dat de grootste impact niet wordt bereikt door ergens binnen te stappen om het 'te regelen', maar door te luisteren en gezamenlijke ideeën te ontwikkelen.
Ondernemer Ricardo Semler lapt alle regels van organisaties aan zijn laars. Hij is president-directeur van het succesvolle Semco S/A, wereldwijd beroemd om zijn ongebruikelijke werkomgeving.